Небепечні ілюзії комп’ютерних ігор

Віртуальна реальність, створювана іграми, не може не впливати на людину, що занурюється в неї. Поганий цей вплив або хороший — вчені поки не дали відповіді. Але, аналізуючи власний досвід і досвід моїх знайомих, схиляюся до того, що у впливі цьому більше поганого, ніж доброго. Набагато більше.

132

Відразу хочу сказати, що ця стаття не є науковою доповіддю, заснованим на емпіричних дослідженнях. У Мережі досить повідомлень про наукові дослідження, інтерпретації яких часто доводять діаметрально протилежні твердження. Так що кожен може підібрати дослідження, яке підтверджує його точку зору, і не помічати інших. Це замкнуте коло.

Замість цього я пропоную всім нам проаналізувати власний досвід і спробувати зробити висновок. Погодьтеся, адже людині, зігнувшись над унітазом, не потрібні наукові дослідження, щоб зрозуміти, як небезпечно їсти несвіжі продукти.

Гра з червоною крапкою

Для початку давайте розберемося, що ж таке комп’ютерна гра. Грубо кажучи, комп’ютерна гра — це контроль людини над кольором деяких пікселів на екрані і спроба впливу через цей контроль на колір інших пікселів.
Швидше за все, ви бавилися самі або бачили, як інші бавляться з кішкою за допомогою лазерної указки. Складно сказати, що відбувається в голові у тварини в цей момент, але по суті це мало чим відрізняється від людини, зайнятої в комп’ютерній грі.

Так, ми розумніше кішки, і тому нам мало однієї червоної точки — у нас їх кілька мільйонів, і притому різних кольорів.

І для нас неважливо, чи розуміє кішка, що її дурять, і просто розважається або сприймає все серйозно. Головне питання: чи розуміє гравець, що кольорові точки — це всього лише гра, або сприймає все більш серйозно, а значить, змінюється сильніше, але непомітніше для самого себе, ніж йому насправді хотілося.

Ілюзія розвитку

Останнім часом все частіше зустрічаю думку , що комп’ютерні ігри сприяють розвитку умінь і навичок людини. Але тут не все так просто, як може здатися. Є різні дослідження і роздуми, що доводять як шкоду, так і користь комп’ютерних ігор. Але поки жодне дослідження, з яким я знайомий, яке говорить про користь, не показало, як вона проявляється в реальному світі. Навіть фізична праця дає більше в цьому плані.

Поліпшилася реакція? Яка саме? Загальна або реакція пальців рук на що відбувається на екрані? Якщо друге, то яка від цього користь у реальному житті? А інформація про роботу нашого мозку і виникненні нейронних шляхів говорить про те, що в цьому випадку більш ймовірний другий варіант.

Покращилося стратегічне мислення чи комунікативні навички? Що б ми не говорили, жодна гра не має такого розмаїття варіантів вибору і взаємодії, як реальне життя. А значить, комп’ютерні ігри обмежують своїми рамками наші навички і здатність творчо мислити і роблять мислення тунельним.

Є й інша точка зору: комп’ютерні ігри — це всього лише вид розваги, і ніякого серйозного впливу на гравця вчиняти вони не можуть.

Ілюзія «користі», або парадокс впливу

Але я з власного досвіду знаю, як геймери люблять ділитися веселими історіями про глюки в реальності. Розбилася чашка? Яка перша думка? «Опс, треба було зберегтися». І тільки потім приходить в голову, що це реальність, а не гра. А ось кілька прикладів з мого минулого.

Одного разу я йшов по своїх справах, зі своїми думками. І якийсь маркетер з комп’ютерного павільйону на всю міць дав у колонки: «Сталкер вільної зони! Вступай в ряди «Боргу»!» Мене пересмикнуло, я почав озиратися по сторонах і подумки намацувати АК-47. Це було секунду, але було дуже реально!

А ще, коли траплялося підходити до закинутого напівзруйнованого будинку, виникало відчуття небезпеки, хотілося пригорнутися до стіни біля дверного отвору і крадькома зазирнути всередину. Хоча був ясний сонячний день, навколо були люди і я точно знав, що всередині безпечно. Це почуття теж виникало на секунду, але воно було, і я це помічав.

Таких історій я можу розповісти на десяток випусків «Єралашу». І кожен геймер може позмагатися зі мною в їх кількості. Як я вже сказав, геймери люблять ділитися подібними історіями. А ще вони люблять заперечувати неусвідомлений вплив ігор на їх моделі поведінки, особистість і моральний вибір.

Суть парадоксу

Знаючи про всі глюки в реальності, складно погодитися, що вплив обмежується тільки ними. Деякі можуть заперечити, що у випадках з моделями поведінки і моральним вибором ніхто поки ще не відчував такого впливу комп’ютерних ігор. Але це і зрозуміло. Адже коли нас переповнює бажання притиснутися до стіни в розпал дня або подумки намацуємо АК-47, то самі розуміємо, що така реакція смішна і патологічна. Але от нормальність рішень обдурити, вкрасти, проявити агресію і подібних їм хоча і може оскаржуватися в моральному сенсі, але патологічними вони не є.

Саме тому ми не завжди можемо помітити і зв’язати зміни свого ставлення до брехні або навіть до вбивства з нашим захопленням комп’ютерними іграми. Я не кажу, що людина відразу стає вбивцею, граючи в шутери, але її ставлення не може не змінюватися, коли він неодноразово робить такий вибір в комп’ютерній грі.

Про те, що люди більшу частину гри приймають за реальність, говорить про їх поведінку: вони ухиляються від стріл, що летять, нахиляються в бік заносу автомобіля або застигають в нерішучості перед моральним вибором, навіть тоді, коли знають, що на результат гри це не вплине.

Про серйозне ставлення геймерів до ігор свідчить також те, як вони сприймають свої ігрові успіхи і досягнення.

Ілюзія досягнень

Одного разу я похвалився свій знайомій, як змусив утікати військо галлів, чисельно переважали моїх легіонерів в три рази. Її це зовсім не вразило. Згодом я неодноразово стикався з подібною реакцією і довго її не розумів, поки сам не почав усвідомлювати, як сильно я ціную те, що насправді нічого не означає.

Що толку від того, що твій персонаж з комп’ютерної гри — ельф 80-го рівня , якщо ти завалив сесію, зруйнував відносини, харчуєшся всякою дешевою гидотою, нестрижений і погано пахнеш?

Це, звичайно, крайній випадок, і сам я не доходив до нього, але бачив подібних людей. При всьому цьому вони вважають себе успішними і пишаються своїми досягненнями. А що насправді змінилося? Тільки колір пікселів на екрані комп’ютера.

Можливо, ви ніколи не дійдете до крайності, але ілюзія досягнень впливає на кожного гравця. Не дарма ж останнім часом розквітла буйним цвітом можливість хвалитися ігровими рекордами в соцмережах і спеціальних спільнотах.

Як це впливає на реальне життя? Негативно. У людині закладено прагнення до розвитку і успіху. Задовольняючи цю потребу в світі віртуальному, ми тим самим знижуємо її у світі реальному. І чим більше проводимо часу в штучній реальності, тим легше погоджуємося з справжнім станом речей в реальному житті, більш спокійно приймаючи алгоритм «робота → будинок → робота».

Комп’ютерні ігри: стратити не можна помилувати

Де поставити кому в цій класичній амфіболії, вирішувати кожному з нас. З власного досвіду знаю, що прощання з червоною крапкою — нелегке рішення і не менш важкий процес.

Комп’ютерні ігри допомагають розважитися, відчути себе героєм, піти від реальності і відчути себе успішним без особливих зусиль. Від такого не так просто відмовитися.

Але якщо ви прийняли рішення відмовитися від них або хоча б обмежити час гри, то необхідно розуміти: утворюється порожнеча, яку треба заповнити. Подумайте, що може зайняти місце, що звільнилося? Навчання, сім’я і друзі, саморозвиток, корисне хобі…

А ще краще знайти гідну мету в реальному житті, зрозуміти, що необхідно для її досягнення і залишити комп’ютерні ігри заради неї. Такий підхід не зробить прощання легкою справою, але помітно полегшить його.

Якщо ж ви не згодні зі мною, готовий вислухати вашу думку в коментарях. У будь-якому випадку, який би вибір ви не зробили, переконайтеся, що зробили його саме ви. Будьте по-справжньому вільні.

За матеріалами: rework.com.ua

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *